top of page

5 tipů, jak naučit klienty ovládat digitální nástroje 

Třetina z nás nemá přístup k digitálním technologiím nebo se v nich nevyzná. Většinou jsou to klienti sociálních služeb. Jak jim můžeme pomoci, aby se naučili se v online světě pohybovat? Pracující v sociálních službách z týmu Pomáháme.Digital pro vás připravili pět tipů, jak na to. 


1. Klienta vedeme k samostatnosti

Když chceme, aby si klient rychle osvojil nové dovednosti, vždy se snažíme, aby jednotlivé úkony prováděl sám za sebe. Zůstáváme v roli průvodce a klientovi radíme až v případě, kdy si sám neví rady. Tímto způsobem bude klient v dané oblasti čím dál víc samostatný. 


Pokud nevíme, jak klienta navést, pomůžeme si návody v příručce Pomáháme.Digital. Sociální pracovníci v nich radí s různými tématy od používání různých digitálních nástrojů po bezpečný pohyb v online prostoru.


2. Zajímáme se o klientovy digitální návyky

Pokládáním vhodných otázek získáme bližší představu o tom, jak dokáže klient digitální nástroje využívat a s čím potřebuje nejvíc pomoct. Zjišťujeme, jak klient tráví čas na mobilním telefonu a počítači, jaké programy a aplikace používá a proč, jak využívá sociální sítě nebo třeba zda a k jakým účelům používá internetové bankovnictví. 


Dalšími návodnými otázkami dovedeme klienty k zamyšlení, jakou za sebou zanechávají digitální stopu, jak se prezentují na sociálních sítích nebo kde zveřejňují své citlivé informace. 


Na základě zjištěných informací doporučíme klientovi užitečné aplikace, které nezná a my s nimi máme dobré zkušenosti (např. mapy, jízdní řády, Stocard - věrnostní karty nebo třeba mobilní klíč eGovernment). Pomocí příručky Pomáháme.Digital můžete klienty naučit například založit si elektronickou identitu, požádat o dávky online prostřednictvím aplikace Jenda nebo třeba jak komunikovat přes Whatsapp. (pozn. návody jsou dostupné po registraci


3. Ptáme se na zkušenosti s podvody na internetu

Klienti, kteří se v digitálním světě tolik neorientují, jsou náchylnější k nejrůznějším podvodům, které na ně v digitálním světě číhají. Abychom pomohli klientům sdílet s námi jejich nepříjemnou zkušenost, můžeme sdílet vlastní příběh nebo si o tématu popovídat obecně.


Sdílení negativní zkušenosti otevíráme například takto:

  • …v ČR se neustále objevují nové podvodné e-shopy. Stalo se vám, že jste zaplatili za zboží, které nepřišlo?

  • …na sociálních sítích se mohou objevit falešné profily lidí, kterým byla ukradená digitální identita. Stalo se vám nebo někomu z vašeho okolí něco podobného?

  • …na internetu se lze seznamovat s lidmi, které jsme osobně nikdy neviděli. Někteří toho mohou zneužít k podvodu. Máte podobnou zkušenost?



„Když komunikuji s klientem přes Signal nebo Whatsapp, řeším nejčastěji otázky typu: Je ok posílat si přes tyhle nástroje dokumenty? Jak mi je může poslat ve vhodném formátu? Co když je osloví někdo neznámý a oni si nejsou jistí, jestli to není falešný profil? Jsem schopná poznat falešný profil a vím, jak postupovat, když už k nějakému podvodu dojde?” – Tereza Výborná, ambasadorka Pomáháme.Digital a lektorka seminářů pro biologické rodiče, osvojitele a pěstouny

4. Nabízíme alternativy

Digitální nástroje klientům nenutíme. Vždy dáváme klientovi na výběr a informujeme ho nejen o digitální cestě, ale i možnosti, jak vyřešit daný úkon fyzicky (např. komunikaci s úřady, žádost o sociální dávky aj.). Seznámíme s výhodami a nevýhodami obou možností a pokud chce klient vyzkoušet online formu řešení, můžeme se s ním rovnou zamyslet, jak získanou digitální znalost nebo nástroj, využije v budoucnu.


5. Pracujeme s individuálním vzdělávacím plánem

Pokud chceme u klienta efektivně podpořit růst jeho digitálních kompetencí, doporučujeme zařadit vybrané digitální dovednosti do individuálního plánu pro vzdělávání digitálně vyloučených osob.


Zaměřujeme pozornost na to, u jakých činností či v jakých situacích, klient určitou digitální kompetenci využije. Snažíme se reflektovat jejich dosavadní znalosti a podle toho volíme další cestu, která by jim mohla pomoci. Klienty, kteří mají základní digitální dovednosti, snáze motivujeme k tomu, aby zkusili nový digitální nástroj - např. online podání žádosti, kterou dosud podávali fyzicky.


„Když si dnes někdo z nich neví rady s nějakým digitálním tématem, často to řeší googlením nebo na poradě s ostatními kolegy, kteří si ale mnohdy taky nejsou jistí. Příručka Pomáháme,Digital je pro ně místem, kam mohou přijít, najít potřebné informace nebo se zeptat ostatních, kteří s daným problémem mají zkušenost.” – Tereza Výborná 

V příručce Pomáháme.Digital najdete praktické návody, které vám usnadní práci. Pokud se chcete naučit, jak klientům efektivně pomoci, kontaktujte roadshow manažerku Petru Krištof na emailové adrese petra.kristof@cesko.digital. Tým Pomáháme.Digital vás zdarma vyškolí. 

Comments


bottom of page